23948sdkhjf

2 ud af 3 danskere går forgæves efter dansk frugt og grønt i supermarkedet

En ny undersøgelse, som Norstat Survey har foretaget for Dansk Gartneri, viser, at to ud af tre danskere har oplevet at gå forgæves i supermarkedet, når de ville handle dansk frugt og grønt. 

Det fortæller Dansk Gartneri i en pressemeddelelse. 

Det er ærgerligt, når undersøgelsen samtidig viser, at tre ud af fire danskere foretrækker at købe danskproduceret frugt og grønt. Det er der også en helt særlig årsag til. 

- Vi føler, at der er en særegnet friskhed over danske produkter. Vi har en opfattelse af, at danske fødevarer er de bedste i verden, siger ekspert i dansk detailhandel Bruno Christensen. 

Han mener, at meget af ansvaret ligger på supermarkedskæderne, som kan gøre mere ud af at promovere danske produkter. 

- 80 procent af kunderne beslutter sig for, hvilke varer de vil købe, når de er i butikkerne. Derfor er det i høj grad også butikkerne, der bestemmer, hvilke produkter, der bliver handlet. Hvis kunden ikke kan få øje på produktet, bliver det heller ikke købt. Men det er en balancegang, og der er en grænse for, hvor meget ekstra forbrugerne vil betale for danskproduceret frugt og grønt, siger Bruno Christensen. 

Forbrugerne vil gerne betale mere for dansk frugt og grønt 
66 procent af danskerne i undersøgelsen giver udtryk for, at de gerne vil betale mellem 1-10 kroner ekstra for en danskproduceret agurk.

Den meget tydelige opbakning er forstærket yderligere af coronakrisen, som har øget interessen for det lokale.  

- Jeg er overbevist om, at vi rykker tættere på hinanden og er mere lokalt orienteret i vores indkøb. Så tiden er moden til at detailhandlerne kan udnytte interessen for de danske varer endnu mere, siger Bruno Christensen. 

Næstformand i brancheorganisationen Dansk Gartneri, Søren Flink Madsen er enig.

Søren Flink Madsen mener, at undersøgelsens resultater er en sympatisk invitation til, at dansk detailhandel sætter ekstra trumf på danskproduceret frugt og grønt.  

- Det er tydeligt, at danskerne værdsætter dansk frugt og grønt. Derfor er vi også i tæt dialog med detailhandlen om at øge udbuddet for at imødekomme efterspørgslen hos forbrugerne – en sund fælles vindercase, siger Søren Flink Madsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079